Lipcowy przegląd prasy

O cydrze ostatnio w prasie aż wrze. I wcale nie tylko dlatego, że to jeden z najchętniej wybieranych napojów orzeźwiających, które przynoszą przyjemną ochłodę w upalne dni. Choć trzeba wspomnieć, że cydry i radlery według portalu Interia stanowią hit sezonu[1].

Przede wszystkim pojawiło się mnóstwo artykułów na temat ogólnopolskiej kampanii „Polski cydr naturalny – wielka szansa dla Lubelszczyzny”. Tomasz Solis, wiceprezes Lubelskiego Stowarzyszenia Miłośników Cydru i Związku Sadowników RP uważa, że nastała właśnie sposobność, by wykorzystać naturalne bogactwo, jakim jest jabłko. W związku z tym, że Polacy pokochali napój z jabłek, warto jego zdaniem sprawić, by cydr stał się dla Lubelszczyzny tym, czym jest wino dla Toskanii[2].

Członkowie Stowarzyszenia uczulają na ryzyko, że rynek cydrów w Polsce zostanie zdominowany przez rozwodnione, zawierające sztuczne dodatki napoje na bazie koncentratu. Dlatego jednym z wiodących działań kampanii będzie próba obostrzeń odnośnie produkcji cydru. Już jakiś czas temu apelowano o zmianę definicji cydru i ochronę cydru, a także o powstanie zapisu dopuszczającego produkcję jabłecznika wyłącznie na bazie świeżego soku jabłkowego[3]. Rzecz jasna z owoców rosnących w polskich sadach.

Elementem kampanii „Polski cydr naturalny – …” ma być m.in. uruchomienie cydrowni pokazowej w Mikołajówce (powiat kraśnicki)[4]. To byłoby pierwsze tego typu miejsce w Polsce, gdzie zwiedzający mogliby podejrzeć, w jaki sposób, w jakich warunkach i dzięki jakim urządzeniom krok po kroku z jabłek powstaje naturalny napój alkoholowy.

To samo Stowarzyszenie organizuje także społeczną kampanię „Zacydrowani.pl – wspieram polski cydr naturalny”. Jej uwieńczeniem będzie Lubelskie Święto Młodego Cydru, zaplanowane na ostatni weekend lata, czyli 19-20 września 2015[5].

Nie tak dawno jednym z priorytetów producentów cydru była zmiana przepisów, umożliwiająca jego reklamę (jednym z głównych argumentów w tej sprawie było to, że jabłeczniki mają podobną zawartość alkoholu co piwo – ok., 4,5 %, a przecież reklama piwa jest dozwolona). Z biegiem czasu okazało się, że są inne, równie skuteczne sposoby, by dotrzeć do konsumentów – kampanie społeczne, festiwale tematyczne, promocja na social mediach czy sponsorowanie eventów (przede wszystkim muzycznych i kulturalnych)[6].

Z innej cydrowej beczki: pod koniec czerwca wiadomo było już, że sieć sklepów Biedronka poszerza swój asortyment o nowe jabłeczniki, m.in. Ignaców, Lubelski, Rajski, Perry 7 Sadów i Cydr Dzik[7]. Dla osób, które zakupiły ten ostatni pomiędzy 25 czerwca a 7 lipca, zamieszczono specjalny komunikat, jak obchodzić się z cydrem Dzik. Okazało się bowiem, że na sklepowe półki trafił wadliwy towar, który może prowadzić do rozszczelnienia butelki, a w niektórych przypadkach nawet do wybuchu.[8] Po okazaniu paragonu ubiegać się o zwrot pieniędzy.

Analitycy rynkowi donoszą, że cydr (obok nalewek i whisky) należy do ostatnich hitów alkoholowych. Podobno sprzedaje się w rocznej kwocie 160 mln zł. Tendencję zniżkową mają z kolei czyste alkohole[9].

Uważa się nawet, że cydr, mający w Polsce stosunkowo krótką (lub jak wolą niektórzy – przerwaną na długi czas) tradycję, może odciągnąć konsumentów od kupowania i spożywania wina. Tak czy owak, cały rynek cydru może urosnąć o wiele więcej niż się spodziewano – może nawet o kilkadziesiąt lub kilkaset procent[10].

Z ekonomicznego działu Rzeczpospolitej dowiadujemy się, że firma Jantoń (produkująca Cydr Dobroński) przymierza się do pozycji lidera w branży. Z takim zamysłem uruchomiono nowe centrum logistyczne i rozbudowano linie rozlewnicze. Na przełomie lipca i sierpnia mają się też pojawić nowe produkty[11].

Póki co, nowy produkt wprowadziła firma Kamron Cydr 0,75Kamron. Półwytrawny cydr Kamron Jabłkowy od niedawna dostępny w sprzedaży.

Na koniec serdecznie zachęcamy do lektury artykułu Z tych jabłek będzie cydr.

 

Iwona Mózgowiec

 

 

 

 

 

 

[1] http://facet.interia.pl/po-godzinach/news-cydry-i-radlery-coraz-popularniejsze-tego-juz-nie-da-sie-zat,nId,1846569

[2] http://www.ekonomia.rp.pl/artykul/1211273.html

[3] http://www.dziennikwschodni.pl/biznes/n,1000163531,cydr-ma-byc-naszym-sztandarowym-produktem-jak-z-lubelskiego-zrobic-toskanie.html

[4] http://www.ekonomia.rp.pl/artykul/1211273.html

[5] http://www.dziennikwschodni.pl/biznes/n,1000163531,cydr-ma-byc-naszym-sztandarowym-produktem-jak-z-lubelskiego-zrobic-toskanie.html

[6] http://www.press.pl/newsy/reklama/pokaz/49346,Producenci-cydru-nie-chca_-aby-mozna-bylo-go-reklamowac-jak-piwo

[7] http://www.portalspozywczy.pl/handel/wiadomosci/biedronka-poszerza-oferte-o-cydry-z-polskich-jablek,116141.html

[8] http://finanse.wp.pl/kat,1033725,title,Wybuchowy-cydr-w-Biedronce-Siec-zwraca-pieniadze,wid,17711147,wiadomosc.html?ticaid=115479

[9] http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/statistica-co-pije-polak-coraz-wiecej,187,0,1856699.html

[10] http://www.dlahandlu.pl/analiza-rynku/cydr-odciagnie-konsumentow-od-wina,44437.html

[11] http://www.ekonomia.rp.pl/artykul/1214735.html

Dodaj komentarz przez FB