Przegląd wiadomości ze świata cydrów – grudniowe newsy

W związku z nałożonym przez Rosję embargiem na niektóre towary, polscy sadownicy mają do zagospodarowania ok. 500-600 tys. jabłek. Ostatnio pojawiła się nowa możliwość dla sadowników i dystrybutorów owoców, związana z rynkami w Chinach i Emiratach Arabskich.

Prezes Stowarzyszenia Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw „Unia Owocowa” – Jolanta Kazimierska podkreśla, że to bardzo korzystne dla Polski kontakty, dzięki którym będzie można wykorzystać nadwyżki zbiorów, nie tylko tegorocznych1.

Cydry w Polsce niezmiennie cieszą się ogromną popularnością. Portal Interia zamieścił “Alkoholową mapę Polski” obrazującą, po jaki rodzaj alkoholu najczęściej sięgają Polacy. Wynika z niej, że cydr jest najczęściej wybieranym napojem alkoholowym w województwach kujawsko-pomorskim (2% respondentów), opolskim (1,8%) oraz pomorskim (1,8%), zaś najrzadziej – w województwie warmińsko-mazurskim (zaledwie 0,3% respondentów)2.

Mimo kariery, jaką robi jabłecznik w ciągu ostatnich dwóch lat, wiele wskazuje na to, że jest to wciąż nowa kategoria w branży alkoholowej. Aż 60% Polaków nigdy go jeszcze nie piło. Razem z perry (gruszecznikiem), cydr wzbudził zainteresowanie polskich konsumentów m.in. dzięki akcjom promocyjnym, komentarzom w mediach oraz poparciu środowisk politycznych. Badania prowadzone przez KPMG wykazały, że blisko 40% dorosłych konsumentów spróbowało tego napoju dopiero w ciagu ostatniego roku, z czego aż 34% nie dawniej niż 3 miesiące temu, a 23% w ciągu ostatniego miesiąca. Próby te wypadły korzystnie – aż 3 miliony Polaków co najmniej raz ponowiło spożycie napoju. Okazuje się też, że statystyczny miłośnik cydru to młody mieszkaniec średniego lub dużego miasta3.

Nie bez znaczenia dla popularności jabłeczników i gruszeczników pozostaje nowy trend wśród konsumentów. KPMG zarejestrowało u Polaków chęć próbowania nowinek produktowych i innowacji smakowych, kosztem wódki i standardowych smaków piwa4.

Warto nadmienić, że Kreatywne Targi w łódzkim Art Inkubatorze zostały uświetnione jabłkami i pozyskiwanymi z nich napojami. Oprócz ubrań, biżuterii, designerskich artykułów dekoracyjnych, zabawek, gier i ekologicznej żywności, można było zakupić najróżniejsze gatunki jabłek, soki i cydry, a także zeszyty Wydawnictwa Papierówka. Za własnoręcznie upieczona szarlotkę można było otrzymać makatę z motywem jabłka, autorstwa artystów z Akademii Sztuk Pięknych5.

Na koniec pytanie do fanów komiksów – wiecie, kto sponsoruje Festiwal Niezależnej Sceny Komiksowej Złote Kurczaki 2015? Mała podpowiedź – ten sam sponsor wspierał V Międzynarodowy Festiwal Kultury Komiksowej Ligatura6.

 

 

Iwona Mózgowiec

1http://biznes.onet.pl/wiadomosci/rolnictwo/polscy-sadownicy-nawiazuja-kontakty-w-emiratach-arabskich-i-chinach/0mhrn
2 http://facet.interia.pl/obyczaje/news-alkoholowa-mapa-polski-co-pija-nasi-rodacy,nId,157098
3 http://tech.money.pl/przemysl/artykul/cydr-i-perry-zaczynaja-zdobywac-popularnosc,67,0,1670211.htm
4 http://weekend.pb.pl/3937592,28918,cydr-i-piwa-smakowe-wiodacy-trend-na-rynku-alkoholi-w-polsce
5http://lodz.gazeta.pl/lodz/1,35153,17041241,Niezle_Towary__Kreatywne_targi_w_Art_Inkubatorze.ht
6 http://komiks.polter.pl/Cydr-Lubelski-sponsoruje-Zlote-Kurczaki-w71210

Dodaj komentarz przez FB