Zdrowie z cydru

Choć antyoksydanty nie od dziś „pracują” na nasze zdrowie, to tak naprawdę dopiero od niedawna lekarze i dietetycy kładą nacisk na uwzględnianie tych związków w codziennym jadłospisie. Znajdziemy je nie tylko w owocach, warzywach czy herbacie, ale również w cydrze.

Organizm w stresie

Antyoksydanty, wolne rodniki, stres oksydacyjny… Aby zrozumieć, w jaki sposób cydr korzystnie oddziałuje na zdrowie, warto wyjaśnić, co oznaczają te terminy. Wolne rodniki to cząsteczki lub atomy z niesparowanym elektronem, które krążą po naszym organizmie i uszkadzają między innymi białka i lipidy. Jeśli w diecie dostarczamy odpowiednią ilość antyoksydantów, czyli inaczej przeciwutleniaczy, zapobiegamy takim atakom. Gdy natomiast przeciwutleniaczy jest zbyt mało, dochodzi do tzw. stresu oksydacyjnego, który przy długotrwałym występowaniu prowadzi do rozwoju miażdżycy, nowotworów, jaskry, choroby Parkinsona…

Cydrowa kuracja

Codzienna „porcja” antyoksydantów jest więc niezwykle ważna dla utrzymania zdrowia. Jak się ma do tego picie cydru? Naukowcy z Uniwersytetu w Glasgow potwierdzili, że napój ten jest wyjątkowo bogaty w przeciwutleniacze, które „przechodzą” do niego z jabłek. Nie bez znaczenia jest fakt, że bazą do produkcji cydru są jabłka nieobrane, a to właśnie w skórce tych owoców znajduje się najwięcej dobroczynnych składników. Dowiedziono, że 250 ml cydru zapewnia taką samą ilość antyoksydantów, co kieliszek znanego z ich obfitości czerwonego wina.

Wśród przeciwutleniaczy obecnych w jabłkach i cydrze dominują flawonoidy, antocyjany, fenole i triterpenoidy. Kwercetyna, należąca do flawonoidów, nie tylko niszczy wolne rodniki, ale również ma silne właściwości przeciwzapalne oraz wzmacnia ścianki naczyń krwionośnych. Flawonoidy reprezentowane są również przez posiadające zdolności antyoksydacyjne katechiny, znane głównie jako składnik herbaty. Na uwagę zasługuje kwas ursolowy (triterpenoid), który hamuje wzrost komórek rakowych, a także działa przeciwbakteryjnie i zmniejsza stany zapalne. Spośród fenoli wymienić należy wyjątkowo skutecznego „wymiatacza” wolnych rodników – kwas ferulowy. Jabłka i cydr są także źródłem antocyjanów, zaliczanych w niektórych klasyfikacjach do flawonoidów. Związki te działają podobnie jak kwercetyna – hamują stany zapalne, neutralizują szkodliwe rodniki i uszczelniają naczynia krwionośne.

Warto również wspomnieć, że jabłka uprawiane z myślą o produkcji cydru charakteryzują się większą zawartością antyoksydantów niż jabłka deserowe. Znaczne zróżnicowanie występuje także w obrębie odmian „cydrowych jabłek” – naukowcy stwierdzili, że ilość antyoksydantów w owocach w dużej mierze zależy od regionu, z którego pochodzą, stopnia ekspozycji na światło czy warunków przechowywania. Cydr zawiera również znaczną ilość potasu, którego jedną z wielu funkcji jest kontrolowanie pracy mięśni, w tym mięśnia sercowego.

Umiar wskazany

Nie oznacza to jednak, że cydrem możemy delektować się bez żadnych ograniczeń. Pamiętajmy, że jest to napój alkoholowy. Codzienna dawka alkoholu nie powinna przekraczać 2-3 jednostek w przypadku kobiet oraz 3-4 jednostek w przypadku mężczyzn, a 500 ml 4% cydru to około 2,3 jednostki. Oczywiście im większa moc cydru, tym większa zawartość jednostek alkoholu.

Dodaj komentarz przez FB